۵۹۰۰۰۱۹۰

 مواد غذایی

B2

صنعت مواد غذایی جز بزرگترین صنایع بوده و رتبه ۵ را در جهان به خود اختصاص داده است. صنایع غذایی کشور را می توان هم تراز با صنعت فرش و خاویار ایران به بازار بین المللی عرضه کرد و با داشتن ۱۲ نوع آب و هوای مطلوب در این سرزمین پهناور و حضور نیروهای متخصص به صاحبان صنایع و بازرگانان اجازه می دهد که صادرات این صنایع را گسترش بیشتری دهند. طبق آمار فائو در سال ۲۰۵۰ در سطح جهان باید دو برابر وضع فعلی غذا تولید شود تا نیازهای غذایی جامعه جهانی برطرف شود.

نوشیدنی

B5

براساس نتایج بررسی ها ، میزان صادرات انواع نوشیدنیها در حال حاضر ۵۰ میلیون دلار است و پیش بینی شده این میزان صادرات به یک میلیارد دلار ارتقا خواهد یافت. در حال حاضر در ایران به دلایل زیر مصرف نوشیدنی ها در حال رشد است :

۱-جوان بودن جمعیت ایران ۲-رشد فرهنگ بهداشت عمومی و افزایش آگاهی عمومی درباره فواید مصرف نوشیدنی های طبیعی به ویژه آبمیوه بسته بندی شده ۳- افزایش تعداد دانش آموزان در مراکز آموزشی که سبب خرید و مصرف نوشابه ها و آبمیوه بسته بندی می شود.

لبنیات

B3

سهم صادرات لبنیات از مواد غذایی ۶/۴۲ می باشد. آمار صادرات لبنیات طی سال گذشته افزایش صد در صدی را تجربه کرده است. اکنون صادرات لبنیات صنایع شیر ایران به ۱۸ کشور جهان، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، امارات متحده عربی، کویت، عربستان، مالزی، تایلند، انگلستان، کانادا، اتریش، لبنان،سوریه، قطر و گرجستان انجام می‌شود. طی ماه‌های گذشته به دلیل رفع موانع صادراتی نسبت صادرات ۳۵٫۷ درصدی فرآورده‌های لبنی نسبت به صنایع غذایی به ۴۲٫۶ درصد افزایش داشته است.

شیرینی و شکلات

B4

مشهد دومین بازار مصرف کننده شکلات کشور:

بیسکویت، نان ، شیرینی و انواع شکلات ، سهم ۲۶٫۱ درصدی از کل صادرات محصولات صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است. نتایج بررسی ها از میزان مصرف شکلات در جامعه شهرنشین کشور حاکی از آن است که مشهد دومین بازار مصرف کننده شکلات کشور را دارا می باشد. شکلات جزو معدود کالاهایی در کشور است که تراز صادرات آن در مقایسه با واردات مثبت و فاصله بسیار زیادی با واردات دارد.

ماشین آلات

B6

بانک جهانی میزان تجارت ۳/۲ میلیارد دلاری صنایع ماشین آلات پروسسینگ و بسته بندی را تا تاریخ ۲۰۳۰ در منطقه خاورمیانه و آفریقا پیش بینی نموده است. ماشین آلات صنایع غذایی به عنوان اولین بخش از تولید مواد غذایی و ماشین آلات بسته بندی به عنوان آخرین مرحله از تولید ، تا محصول به دست مشتری می رسد ، از اهمیت به سزایی برخوردارند.
افزایش تولیدات مواد غذایی ، به افزایش تولید ، واردات و صادرات ماشین آلات صنایع غذایی، بسته بندی و سیستم های سرمایشی و گرمایشی می انجامد. در سال ۹۳ میزان صادرات ماشین آلات صنایع غذایی ۳۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار اعلام شد که بیشتر این میزان صادرات به کشورهای همسایه نظیر افغانستان ، عراق و امارات و … بوده است.
بانک جهانی میزان تجارت یک تریلیون دلاری مواد غذایی و ۳/۲ میلیارد دلاری صنایع ماشین آلات پروسسینگ و بسته بندی را تا تاریخ ۲۰۳۰ در منطقه خاورمیانه و آفریقا پیش بینی نموده است. استان خراسان به عنوان قطب صنایع غذایی کشور و به واسطه همسایگی با کشور افغانستان ، پتانسیل بالایی در صادرات و خرید و فروش ماشین آلات مرتبط با صنایع غذایی و سیستم های سرمایشی و گرمایشی دارد.